FAQ Tematy FAQ:

  • Przed strojeniem
  • Strojenie (opis / ulica / hamownia)
  • TWÓJ projekt na Strojenia.PL?
  • Wtryski - jakie wybrać?
  • AFR - ale o co chodzi?
  • Spalanie stukowe?
  • CROME vs. Hondata vs. Apexi VAFC II
  • Czy stroimy Subaru Impreze / Mitsubishi Lancer'a EVO "po kablu" OBD?








  • !!! UWAGA !!!
    *** PROSZĘ UWAŻNIE PRZECZYTAĆ CAŁOŚĆ ***


    Ze względów bezpieczeństwa w trakcie strojenia w samochodzie powinny być maksymalnie 2 osoby: kierowca + osoba strojąca samochód (więc nie będzie miejsca dla "osób towarzyszących").
    Strojenie to nie spot więc proponuje nie przyjeżdżać w kilka samochodów, ponieważ nie będzie czasu na rozmowy.

    Samochód przyjeżdżający na strojenie musi być w bardzo dobrym stanie technicznym a wszystkie czujniki muszą być sprawne.

    W związku z coraz większą ilością przyjeżdżających samochodów, aby uniknąć strojenia jednego samochodu kilka razy, przed strojeniem proponuję przeczytać uważnie całą poniższą listę:
  • sprawdzić olej (ewentualnie wziąć ze sobą dodatkową butelkę na dolewki)
  • strojenie finalne musi odbywać sie na docelowym oleju (niedopuszczalne jest przyjechanie na strojenie na oleju mineralnym, który wlewany jest na docieranie silnika), wyjątek stanowi tzw. "strojenie na dotarcie" które jest wymagane w zmodyfikowanych silnikach i wtedy dopuszczalne jest strojenie na oleju mineralnym do ~4000 obrotów
  • podczas strojenia w samochodzie (w przedziale pasażerskim) nie należy przewozić żadnych części (opon, felg, skrzynek z narzędziami itp.), wszystkie części należy przed strojeniem przełożyć do bagażnika.
  • samochód musi być wyposażony w sprawne pasy bezpieczeństwa dla kierowcy oraz pasażera
  • wszystkie odmy musza być odprowadzone w taki sposób aby wewnątrz samochodu nie było czuć niebezpiecznych dla zdrowia oparów oleju oraz benzyny. Ze względów bezpieczeństwa niedopuszczalne jest tez przyjechanie na strojenie pojazdem w którym czuć opary benzyny np. z okolic baku.
  • silniczek krokowy musi być w dobrym stanie technicznym i musi być podłączony poprawnie (w przypadku problemów z "wolnymi obrotami" należy przeczyścić silniczek krokowy przed strojeniem)
  • sprawdzić czy w układzie chłodzenia jest odpowiednia ilość cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym
  • sprawdzić czy termostat działa poprawnie (np. czy na postoju się nie przegrzewa silnik a w trasie nie chłodzi za bardzo)
  • sprawdzić czy nie ubywa cieczy chłodzącej oraz nie wycieka olej
  • proponuję sprawdzić luzy zaworowe i jeśli to konieczne należy je wyregulować zgodnie z zaleceniami producenta
  • sprawdzić czy w dobrym stanie technicznym są: świece, kable zapłonowe oraz "aparat zapłonowy"
  • przed strojeniem jeśli to możliwe regulowane koło/koła rozrządu i aparat zapłonowy ("zapłon") powinny być ustawione w pozycji "na zero" czyli w fabrycznym ustawieniu jakie zaleca producent
  • w przypadku silników MiniMe należy zwrócić szczególną uwagę na poprawne ustawienie rozrządu oraz zapłonu który nie może być wyprzedzony względem prawidłowego ustawienia
  • w przypadku zastosowania kółek regulowanych powinien być dobry dostęp aby umożliwić ich regulację (zazwyczaj powinna być wycięta obudowa kółek: dekiel oraz osłona plastikowa)
  • instalacja elektryczna samochodu musi być w dobrym stanie (wszystkie kable musza być w izolacji, wiązka nie może "leżeć" na silniku itd.), za wszelkie uszkodzenia związane ze złym wykonaniem wiązki odpowiedzialność ponosi właściciel: np. jeśli wiązka "rozpadnie się" lub piny z kostek wysuną się z powodu złego wykonania wiązki, nie bierzemy odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenie komputera, którego koszt wymiany ponosi właściciel pojazdu
  • należy zwrócić szczególna uwagę na poprawne zamontowanie TPSa (należy sprawdzić zakres pracy woltomierzem i porównać z danymi fabrycznymi)
  • w przypadku gdy właściciel posiada własny komputer przerobiony pod strojenie (we własnym zakresie), wymagane jest przed strojeniem przekazanie komputera na 1-2 dni na sprawdzenie czy działa poprawnie i obsługuje wszystkie czujniki. Z komputera nie mogą ''wystawać kable'', wszystkie podłączenia czujników muszą być wykonane przez fabryczne kostki w instalacji.
  • w przypadku strojenia Cromem, Hondatą itd. jeśli do instalacji elektrycznej samochodu podłączone jest inne urządzenie do strojenia typu: EcuMaster, SMT, Apexi (sterujące "dawkami paliwa") należy je odłączyć od instalacji elektrycznej pojazdu (ewentualnie pozostawić ale jedynie w funkcji monitorowania parametrów silnika)
  • skrzynia biegów i sprzęgło powinny być w dobrym stanie (sprzęgło nie może się ślizgać a docisk musi pracować poprawnie)
  • w silnikach Hond (np. H22, B18, B16, D15, D16) linka gazu nie może być naprężona i należy pozostawić około 1-2mm "luzu" przy przepustnicy (przepustnica nie może sie "przycinać")
  • układ paliwowy (wtryski oraz pompa paliwa...) powinny być wystarczająco wydajne do wykonanych modyfikacji
  • w przypadku wymiany wtrysków należy sprawdzić czy wtryski pasują do listwy wtryskowej, kolektora oraz wtyczek
  • jeśli samochód jest wyposażony w katalizator proszę o informacje przed podjęciem decyzji o strojeniu
  • w przypadku silników z serii H22 proszę skonsultować ewentualne "wyłącznie" funkcji EGR przed strojeniem
  • w przypadku silników z turbo należy wyposażyć w tzw. "oil catch tank" lub odprowadzić ciśnienie z odmy tak żeby powietrze z odmy nie dostawało sie do wewnątrz samochodu
  • ze względów bezpieczeństwa nie stroimy na "łysych oponach"
  • w przypadku turbo należy sprawdzić orurowanie (czy w trakcie strojenia nie powstaną nieszczelności)
  • w przypadku turbo należy sprawdzić czy wszystkie przewody są prawidłowo podłączone (przewody, podciśnienia itd.)
  • w przypadku turbo należy sprawdzić czy system "sterowania" doładowaniem jest poprawnie podłączony (np. BMC, Apexi Digital AVC-R Boost Controller, WasteGate... itd.)
  • w przypadku turbo podczas strojenia niezbędne są zegary EGT oraz Boost. Wskazane jest również posiadanie zegara temp/ciśnienia oleju
  • w przypadku mocnego turbo wskazane jest posiadanie chlodnicy oleju oraz np. MSD
  • należy dobrać odpowiednie świece do modyfikacji (turbo, doprężenie...) oraz sprawdzić szczelinę na każdej ze świec (dotyczy to również nowych świec)
  • sprawdzić ciśnienie w oponach (nie należy upuszczać powietrza poniżej wartości zalecanych przez producenta pojazdu / opon)
  • podczas strojenia należy wyjąć z wydechu silencer (należy go wyjąć przed przyjechaniem na strojenie)
  • średnica wydechu (końcowego tłumika) nie może być mniejsza niż 1,5 cala
  • gniazdo zapalniczki powinno być sprawne, ponieważ urządzenia służące do strojenia pobierają zasilanie z tego źródła
  • akumulator musi być w bardzo dobrym stanie technicznym a klemy muszą być prawidłowo zamocowane (niedopuszczalny jest "luz" na mocowaniu klemy do akumulatora)
  • ogólny stan mechaniczny pojazdu: hamulce, zawieszenie itd. muszą być w dobrym stanie technicznym
  • sprawna gaśnica z aktualnym badaniem technicznym musi być na wyposażeniu pojazdu strojonego
  • w przypadku mocnego turbo (powyżej ~0.6bar) należy skontaktować się w celu wyboru odpowiedniego MAP-sensora
  • przy wyborze odpowiedniego komputera, który będzie docelowo używany po strojeniu, należy zwrócić szczególną uwagę na model komputera. Wskazane jest użycie oryginalnego komputera np. P28 - D16Z6 lub P30 - B16A2 itd. W przypadku użycia innego komputera (zamiennika) przerobionego na P28 proszę o kontakt
  • przed strojeniem powinien być zapewniony dobry dostęp do komputera (często np. w samochodach Honda Prelude śruby komputera niestety są zardzewiałe i należy odkręcić je przed strojeniem)
  • w przypadku strojenia samochodów wyposażonych w instalacje OBD2 (~po 95r) należy użyć przejściówki z OBD2 na OBD1 i zastosować odpowiedni komputer (np. P28 - D16Z6 lub P30 - B16A2 itd.) z wgranymi odpowiednimi mapami
  • w przypadku strojenia samochodów wyposażonych w instalacje OBD0 należy rozważyć przejście na instalacje OBD1, używając przejściówki z OBD0 na OBD1 i zastosować odpowiedni komputer (np. P28 - D16Z6 lub P30 - B16A2 itd.) z wgranymi odpowiednimi mapami
  • w przypadku strojenia silnika np. B18C4 lub H22A z fabrycznym kolektorem ssącym (IAB - zmienna geometria kolektora ssącego - tzw. "klapki") umożliwiamy dodanie funkcji IAB do komputera P28. Wymagane jest przekazanie komputera do przeróbki na co najmniej 24h przed strojeniem. Dysponujemy również komputerami P28 z dodaną obsługą IAB. Przed strojeniem samochodu wyposażonego w kolektor ssący IAB z "klapkami" wymagane jest przekazanie tej informacji w celu sprawdzenia wiązki elektrycznej w samochodzie.
  • w przypadku użycia przejściówki z OBD2->OBD1 kupionej we własnym zakresie wymagane jest przed strojeniem przekazanie przejściówki w celu przerobienia pod wystrojony komputer
  • paliwo na jakim będzie jeździł silnik powinno być przemyślane przed strojeniem przez właściciela, wybrane z zapasem biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na moc (przy modyfikacjach wskazane użycie co najmniej Pb98). Jeśli docelowo samochód będzie jeździł wyłącznie na paliwie Pb98, należy przyjechać na strojenie z pełnym bakiem paliwa, którego 2/3 będzie stanowiło paliwo Pb98 a 1/3 paliwo Pb95 itd. UWAGA: Paliwo Shell Vpower to zwykłe paliwo 95 oktanów!!! (na stacji Shell jest dostępne wyłacznie paliwo Pb95 oraz Pb100). Strojenie powinno odbywać, się na paliwie minimalnie gorszym niż docelowo będzie używane podczas późniejszej eksploatacji (nie odwrotnie). Wiekszość samochodów zmodyfikowanych po strojeniu powinno jeździć wyłącznie na paliwie Pb98 lub lepszym.
  • itd.

    Wszystkie ww. czynności należy wykonać przed strojeniem a nie w trakcie strojenia. Nie zastosowanie się do powyższych uwag może spowodować konieczność strojenia samochodu kilka razy, w związku z tym dodatkowe koszty (kilkukrotnego strojenia).

    Samochód powinien w miarę możliwości przyjechać na strojenie w takiej konfiguracji w jakiej będzie jeździł w przyszłości (nie należy wykonywać żadnych modyfikacji mogących wpłynąć na np. dawkę paliwa po wykonanym już strojeniu).
    Podczas strojenia oraz bezpośrednio przed strojeniem nie należy wykonywać żadnych modyfikacji mechanicznych ani elektrycznych (jeśli chcesz wykonać modyfikacje to należy wykonać je przed przyjechaniem na strojenie. Jeśli nie ma możliwości wykonania modyfikacji przed przyjechaniem na strojenie należy skonsultować możliwość wykonania modyfikacji u jednego z mechaników z którymi współpracujemy).
    W przypadku znaczących zmian w układzie dolotowym, wydechowym, wtryskowym itp. należy rozważyć przyjechanie na strojenie na lawecie.
    Jeśli nie wiesz jak sprawdzić stan techniczny swojego pojazdu, odezwij sie do mnie to wspólnie wybierzemy warsztat, który Ci w tym pomoże.



  • Przed przyjechaniem na strojenie bardzo proszę o przysłanie na mail maciek@strojenia.pl szczegółowych informacji:
  • imię (ewentualnie nick z forum)
  • telefon kontaktowy (oraz ewentualnie numer GG)
  • adres (miasto)
  • proponowany termin strojenia (jeśli ulegnie zmianie proszę o informacje)
  • rodzaj silnika oraz rok wyprodukowania silnika (jeśli jest znany)
  • rodzaj / model samochodu oraz rok produkcji
  • szczegółowo opisane modyfikacje silnika (jeśli występują)
  • szczegółowo opisane modyfikacje elektryki / elektroniki / komputera (jeśli występują)
  • opisany układ wydechowy (kolektor wydechowy itd.)
  • opisany układ paliwowy oraz rodzaj zastosowanych wtrysków paliwa
  • opisany układ dolotowy oraz rodzaj kolektora ssącego (np. seryjny lub Skunk2 itp.)
  • opis ewentualnych modyfikacji układu napędowego (skrzynia biegów)
  • w przypadku silnik turbo opisany sposób sterowania doładowaniem (WG, MBC, Apexi...)
  • informacje czy wymagane jest strojenie na hamowni (np. zastosowanie kółek regulowanych itp.)

    Powyższe informacje przyśpieszą i usprawnią proces strojenia, jednocześnie mogą pomóc w jak najlepszym przygotowaniu samochodu do strojenia.

    Dziękuję


    Maciek vel. RYS - www.strojenia.pl






    Ogólne informacje o strojeniu:

  • Naszym celem przede wszystkim jest ustawienie bezpiecznych warunków pracy silnika umożliwiających bezpieczną eksploatacje silnika, co pozwala na osiągnięcie najlepszych wyników. Wystroiliśmy setki projektów, używamy sprawdzonych rozwiązań (nie eksperymentujemy sie na silnikach naszych klientów).
  • Do strojenia używamy wyłącznie "pełnych" (komercyjnych - płatnych) wersji oprogramowania w najnowszej dostępnej wersji. Wersje komercyjne wyróżnia od wersji darmowych o wiele większa funkcjonalność oraz precyzja strojenia.
  • Podsiadamy specjalistyczne komputery przystosowane do strojenia w trybie on-line (strojenie odbywa się w trybie rzeczywistym), w związku z tym np. każda zmiana dawki paliwa jest wysyłana do komputera natychmiast. Przy wgrywaniu nowej mapy nie ma potrzeby gaszenia silnika czy wyjmowania kości pamięci jak to ma miejsce u innych "tunerów". Wszystkie parametry pracy silnika takie jak dawka paliwa, kąt wyprzedzania zapłonu, procedury startu czy punkt włączenia vtec są modyfikowane również w trybie on-line.
    Cała aparatura służąca do strojenia jest połączona ze sobą, odczyty z sondy są przesyłane drogą cyfrową bezpośrednio do komputera. Posiadamy najnowszy i najwyższy model sondy AFR firmy Innovate posiadający między innymi wbudowany skaner OBD. Posiadamy dwie sondy AFR umożliwiające pomiar dawki paliwa w dwóch miejscach wydechu.
  • Powyższy sprzęt umożliwia wystrojenie pełnej mapy paliwa i zapłonu dla map bez vtec i po vtec. W związku z tym podczas strojenia ustawiamy dawkę paliwa (dla całej mapy bez vtec i po vtec oraz dla każdego "położenia gazu" - obciążenia silnika) w tym również pełne otwarcie przepustnicy - samochód jedzie płynnie pełnym zakresem obrotowym i przy każdym otworzeniu przepustnicy. W przypadku zmodyfikowanych silników lub silników z turbo używamy czujnika stuków umożliwiającego ustawienie bezpiecznych warunków pracy silnika.


    Strojenie na hamowni:

  • Strojenie na hamowni jest wskazane w zmodyfikowanych silnikach oraz wymagane dla samochodów z np. kółkami regulowanymi
  • ustawienie dawki paliwa (dla całej mapy bez vtec i vtec'owej dla każdego "położenia gazu" tzn. obciążenia silnika)
  • ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonów - z użyciem czujnika stuków
  • ustawienie regulowanych kółek/kółka rozrządu (jeśli są)
  • ustawienie punktu włączenia vtec
  • ustawienie punktu włączenia IAB (tzw. „klapki” kolektora ssącego np. B18C4, H22A)
  • ustawienie odcięcia zapłonu
  • ustawienie procedury startu (jeśli jest wymagane)
  • ustawienie shift light'a (jeśli jest wymagane)
  • oferujemy również możliwość strojenia na hamowni 4x4
  • właściciel samochodu cały czas uczestniczy przy strojeniu
  • na koniec właściciel otrzymuje wynik strojenia (wykres z hamowni oraz odczyty z sondy AFR)
  • wymagane posiadanie komputera np. P28 przerobionego pod możliwość wgrywania zewnętrznych map paliwa, zapłonu itd. (usługi dostępne również w naszej ofercie)

    I ETAP - Hamownia
  • ustawienie dawki paliwa na profesjonalnej hamowni obciążeniowej (dla mapy bez vtec i vtec'owej)
  • ustawienie kąta wy przedzenia zapłonu
  • ustawienie regulowanych kółek/kółka rozrządu (jeśli są)
  • ustawienie punktu włączenia vtec
  • ustawienie punktu włączenia IAB (tzw. „klapki” kolektora ssącego np. B18C4, H22A)
  • ustawienie dawki paliwa (AFR)
  • i inne

    II ETAP - Ulica
  • weryfikacja dawki paliwa ustawionej na hamowni przy obciążeniu na ulicy
  • sprawdzenie poprawności działania wszystkich czujników po strojeniu
  • ustawienie shift light'a (jeśli jest wymagane)
  • ustawienie procedury startu (jeśli jest wymagane)
  • i inne


    Strojenie na ulicy:

  • ustawienie dawki paliwa (dla całej mapy bez vtec i vtec dla każdego "położenia gazu" tzn. obciążenia silnika)
  • ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonów - z użyciem czujnika stuków
  • ustawienie punktu włączenia vtec
  • ustawienie odcięcia zapłonu
  • sprawdzenie poprawności działania wszystkich czujników
  • ustawienie procedury startu (jeśli wymagane)
  • ustawienie shift light'a (jeśli wymagane)
  • właściciel samochodu cały czas uczestniczy przy strojeniu
  • na koniec właściciel otrzymuje wynik strojenia (odczyty z sondy AFR)
  • i inne
  • przejechane około 100-150km, czas pracy ~4h
  • wymagane posiadanie komputera np. P28 przerobionego pod możliwość wgrywania zewnętrznych map paliwa, zapłonu itd. (usługi dostępne również w naszej ofercie)


    Maciek vel. RYS - www.strojenia.pl






    Jeśli korzystałeś z naszych usług i chciałbyś pokazać swój projekt, proszę przyślij do nas opis samochodu (jeśli wysyłałeś juz swój projekt ale z powodu bardzo dużej ilości pracy umknął nam Twój mail to wyślij go proszę ponownie a na pewno znajdzie sie na stronie):

    Opisz proszę projekt według schematu:
  • NICK (ksywka / imię)
  • MODEL / ROK
  • SILNIK (oraz modyfikacje)
  • UKLAD DOLOTOWY
  • TURBO /COMPRESSOR (jeśli jest)
  • UKLAD WYDECHOWY
  • ELEKTRONIKA i ELEKTRYKA
  • UKLAD NAPĘDOWY
  • INNE INFORMACJE
  • OSIĄGNIĘTE WYNIKI (jeśli byłeś na zawodach)
  • MOC (jeśli była mierzona)

    Do opisu dołącz proszę zdjęcie oraz wykres mocy (jeśli posiadasz) i wyślij na adres:

  • maciek@strojenia.pl







    Wielkość <--> Moc na kołach

    310cc <--> 200~220whp
    370cc <--> 220~280whp
    440cc <--> 280~330whp
    550cc <--> 330whp~380whp
    660cc <--> 380whp~425whp
    720cc <--> 425whp~475whp
    880cc <--> 475whp~525whp
    980cc <--> 525whp~600whp


    Skąd brać wtryski?

    Honda Civic (92-00):
    -240cc
    -Saturated
    -wysoka impedancja

    Honda Prelude (1992-96 H22A V-tec):
    -310cc (JDM) 345cc (USDM)
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box

    Mazda Mx6 gt/ Ford Probe gt (88-89):
    -310cc
    -Saturated
    -wysoka impedancja
    -potrzebne wtyczki

    Mazda Mx6 gt/ Ford Probe gt (90-02):
    -330cc
    -Saturated
    -wysoka impedancja
    -potrzebne wtyczki

    Honda S2000:
    -360cc
    -Saturated
    -wysoka impedancja

    Nissan Skyline (R33 GTS-T, oraz S13 CA18DET):
    -370cc
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box

    Nissan 240sx (Ka24e 'Red Top'):
    -380cc
    -Saturated
    -wysoka impedancja
    -potrzebne wtyczki

    Mitshubishi Eclipse, Talon, Laser (wolnossące):
    -390cc
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki (choć nie są konieczne)

    Subaru Impreza WRX (tylko typu top feed):
    -420cc (niebieskie)
    -Saturated
    -wysoka impedancja
    -potrzebne wtyczki

    Nissan Skyline (R32, R33, R34- GTR RB26DETT):
    -440cc
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki

    Toyota Supra Turbo (1986+, 7mgte):
    -440cc
    -Saturated
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki

    Mitshubishi Eclipse, Talon, Laser (turbo, 4g63):
    -450cc (niebieskie)
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki (choć nie są konieczne)

    Mazda RX7 (1986-88 wolnossąca):
    -460cc
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki

    Mazda rx7 (1986-91 Turbo II):
    -550cc
    -Peak & Hold
    -niska impedancja
    -potrzebny Resistor Box
    -potrzebne wtyczki

    Subaru Impreza wrx STI (tylko typu top feed):
    -550cc (różowe)
    -Saturated
    -wysoka impedancja
    -potrzebne wtyczki
    (żółte wtryski nie będą działać, gdyż są typu side feed)


    Źródło: (Pati) http://www.passwordjdm.pl/viewtopic.php?t=121






    AFR pochodzi od słów Air/Fuel Ratio, czyli stosunek powietrza do paliwa.

    Do precyzyjnego strojenia silnika należy użyć profesjonalnego sprzętu do pomiaru AFR, czyli miernika z sondą szerokopasmową, miernik ten pozwala na badanie składu mieszanki w czasie rzeczywistym. Dobrym miejscem do pomiaru AFR może być hamownia obciążeniowa, ponieważ pozwala na badanie przyrostów KM oraz Nm przy zmianie wartości AFR.

    Idealny stosunek stoichiometryczny to 14.7:1 czyli na 14.7 jednostek powietrza zużywamy jedną jednostkę paliwa. Dla ww. wartości AFR całe paliwo zostaje spalone w komorze spalania. Jednak AFR o wartości 14.7 nie zapewnia największej mocy i jednocześnie nie jest najbardziej ekonomiczny (biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pracy silnika).

    Do wytworzenia większej mocy skład mieszanki dla silników wolno ssących powinien wynosić ~12,5 - ~13:4. Z doświadczenia i pomiarów na hamowni można wywnioskować jaki dokładnie należy dobrać wartości AFR dla różnych stopni modyfikacji silnika (zmiany zapłonu, doprężenia itd.). Natomiast dla silników z turbo, AFR pozwalający uzyskać największą moc powinien wynosić ~10.8 - ~12:3 (również jest to zależne od stopnia modyfikacji silnika, ale także od temperatury spalin EGT w zależności od obciążenia silnika).

    W związku z tym można było by wysnuć wniosek, że po strojeniu samochód będzie spalał więcej benzyny niż przed modyfikacjami komputera, na szczęście w większości przypadków po strojeniu można pozostać na "fabrycznym" poziome spalania benzyny. Minimalnie większą dawkę paliwa ustawia się dla wysokiego obciążenia silnika natomiast przy delikatnej jeździe (na półgazach) stosunek powietrza do paliwa (AFR) może być nadal "ekonomiczny". W niektórych przypadkach można ująć troszkę paliwa, a silnik nadal zachowa bezpieczne wartości stosunku powietrza do paliwa (AFR).

    Omówione powyżej wartości AFR odnoszą się do paliwa Pb95, Pb98, w przypadku bardzo wysilonych jednostek napędowych wskazane jest użycie benzyny Pb100 w celu uniknięcia spalania stukowego (detonacyjnego). W związku z tym, aby dobrze i bezpiecznie wystroić samochód wskazane jest użycie profesjonalnego sprzętu do mierzenia składu mieszanki AFR, użycie czujnika stuków oraz umiejętne operowanie zapłonem, dawkami paliwa aby ilość powietrza w cylindrach powodowała podniesienie mocy i nie doprowadziła np. do niebezpiecznego spalania stukowego (detonacyjnego).

    W przypadku zbyt ubogiej dawki paliwa, silnik może np. "wystukać" dziurę np. w cylindrze (na to zjawisko może mieć również wpływ nieumiejętnie ustawiony zapłon), silnik może również "popłynąć" co oznacza, że tłoki mogą się stopić pod wpływem zbyt wysokiej temperatury w komorze spalania. Natomiast w przypadku "zbyt bogatego AFR" (przelany silnik) dochodzi do "zmywania" resztki oleju z gładzi cylindrów co z kolei prowadzi do nieuchronnego wytarcia pierścieni (nie mówiąc już o spalaniu paliwa, które będzie olbrzymie, a mocy na przelanym silniku zdecydowanie przybywać nie będzie, a wręcz można zdławić silnik).

    Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam tematykę dobrania prawidłowej dawki paliwa i mogące nastąpić "problemy" jeśli po modyfikacjach silnika nie zostanie sprawdzony / ustawiony prawidłowy stosunek powietrza do paliwa (AFR).


    Maciek vel. RYS - www.strojenia.pl






    Spalanie stukowe (spalanie detonacyjne) - zjawisko nieprawidłowego, nierównomiernego, wybuchowego spalania paliw w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym, spowodowane przedwczesnym samozapłonem tego paliwa.

    Podczas prawidłowego procesu spalania ciśnienie nad tłokiem pod koniec suwu sprężania ma wartość około 10 kg/cm2. Mieszanka paliwowo-powietrzna po suwie sprężania zapala się od iskry świecy i płomień rozprzestrzenia się przez całą komorę spalania ze stałą prędkością około 30-60 m/s. Powstaje duża ilość gazów spalinowych, co powoduje wzrost ciśnienia w komorze do ponad 60 kg/cm2, wywołując odpowiedni ruch tłoka. Pojedynczy akt spalania mieszanki trwa około 0,001 s.

    Podczas spalania stukowego w momencie zapłonu iskra zapala mieszankę w okolicy świecy, co powoduje jednocześnie sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Wzrost ciśnienia oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon i gwałtowne spalenie się mieszanki w przeciwległym końcu komory. Proces ma charakter detonacyjnej reakcji łańcuchowej i spalanie następuje nieprawidłowo, z wielokrotnie większą prędkością przekraczającą 1000 m/s. Wywołuje to charakterystyczny stuk. Spalanie stukowe znacznie obciąża cieplnie oraz mechanicznie tłok, korbowód i inne elementy silnika.

    Pośród przyczyn spalania stukowego wyróżnić można:
  • zbyt wysoki stopień sprężania
  • za wczesny zapłon
  • za mała liczba oktanowa paliwa
  • przegrzanie silnika
  • za małe zawirowanie mieszanki w komorze spalania
  • duże napełnianie cylindra


    Źródło: http://pl.wikipedia.org





    Nie rozdzielałbym Crome od Hondaty bo to praktycznie ten sam produkt w innym opakowaniu. Więc temat mógłby się nawet nazywać: "Co jest lepsze: Hondata czy Apexi VAFC II?"

    1) Apexi VAFC II:
    Pozwoliłem sobie zaczerpnąć wypowiedz "Emre":
    VAFC II jest kontrolerem paliwa, który pozwala modyfikować sygnał sensora przepływu powietrza lub ciśnienia w 12 punktowym zakresie obrotów co 1% aby zwiększyć/zmniejszyć dawkę paliwa w granicach +50% -50%. Obroty przy których koryguje się dawkę mogą być opcjonalnie ustawiane w odstępach co 200 RPM. Korekty mogą być też wykonywana zależnie od ustawienia przepustnicy. W samochodzie turbo z miernikiem przepływu powietrza typu "hot wire" (?) ten kontroler udostępnia funkcję ochronną dla silnika przed odbiciem powietrza podczas powrotu (?) przepustnicy. Kontroler posiada również miernik spalania stukowego pozwala monitorować poziom spalania stukowego, aby utrzymać silnik zawsze w optymalnych warunkach przez cały czas (samochód musi mieć fabryczny sensor spalania stukowego).

    Źródło: http://www.passwordjdm.pl/viewtopic.php?p=68742


    2) Crome / Hondata:
  • dwie mapy paliwa (przed włączeniem vtec i po włączeniu vtec) po 200 komórek w zależności od obrotów i obciążenia silnika (komórek możne być i więcej)
  • dwie mapy zapłonów (przed vtec i po vtec) po 200 komórek w zależności od obrotów i obciążenia silnika (komórek możne być i więcej)
  • zmiana punktu załączania vtec (również w zależności od obciążenia silnika - "wciśnięcia gazu")
  • zmiana punktu odcięcia
  • obsługa czujnika spalania stukowego
  • procedura startu
  • ShiftLight
  • tysiąc innych funkcji... generalnie wszystko co fabryka mogła zrobić i wiele więcej.

    Dodatkowy PLUS Crome/Hondaty to to, że nie oszukuje się fabrycznego komputera.
    Fabryczny komputer ma zmienione parametry paliwa / zapłonu itd. tak jakby wyjechał na nich z fabryki.
    Minus Crome / Hondaty - brak wyświetlacza podobnego do Apexi, ale jest możliwość dokupienia.

    Podsumowując:
    Apexi też "zbuduje" dobry AFR, więc da KM/Nm ale Crome daje o wiele więcej możliwości za mniejsze pieniądze a zmianę kąta wyprzedzenia zapłonów daje +Nm... którego w Hondzie nigdy za wiele. Hondata nie jest tańsza niż Apexi ale Crome na pewno jest. Funkcjonalność Crome i Hondaty jest bardzo zbliżona szczególnie w przypadku silników N/A. Ale wybór należy do Was.


    Maciek vel. RYS - www.strojenia.pl



    TAK, do strojenia Subaru Imprezy oraz Mitsubishi Lancer'a EVO wykorzystujemy zawsze najnowsze i wyłacznie dedykowane rozwiązania oparte o strojenie ww. samochodów przez złącze OBD (bez konieczności dokładania dodatkowych urządzeń oraz otwierania sterownika). Takie rozwiązanie umożliwia precyzyjne wystrojenie wszelkich parametrów sterownika pojazdu oraz wysoką precyzję.

    Wykorzystywany sprzęt umożliwia również pełna diagnostykę parametrów pracy silnika (diagnostyka jest również wykonywana przez złącze OBD).

    Obsługiwane modele:
  • Mitsubishi Lancer (od EVO 6 w górę)
  • Subaru Impreza: WRX, STi

    SMT/EcuMaster SMT/EcuMaster




















    Maciek vel. RYS - www.strojenia.pl

  • Design by maciek@strojenia.pl Opracowanie www.strojenia.pl